Huidige status: OK Er zijn op dit moment geen bekende storingen.

Herstelcode resetten

Een gebruiker kan in de situatie komen dat tijdens het inloggen de tweefactorauthenticatie niet meer te gebruiken is door bijvoorbeeld het veranderen van mobiele telefoon of het verliezen van je telefoon. De authenticator app of sms kan dan niet meer gebruikt worden. In dit geval heb je de herstelcode nodig om de methode van tweefactorauthenticatie opnieuw in te kunnen stellen. Deze code is verstrekt bij het activeren van het account. Wanneer de gebruiker de herstelcode niet meer heeft, kan deze door de applicatiebeheerder opnieuw verstrekt worden.

Permissie aanzetten
Als applicatiebeheerder kan je zelf instellen wie gebruik mag maken van deze functionaliteit. Voor beheerdersrollen is dit per rol aan te zetten. Dit kan in de ‘Applicatie instellingen’ bij de optie ‘Rollen’ onder ‘Gebruikers en beveiliging’. Klik de beheerdersrol aan die de permissie moet krijgen. Onder de kop ‘Gebruikersbeheer’ is de herstelcode reset functionaliteit voor deze rol aan of uit te zetten. Dit betreft optie '3.8 Herstelcode resetten'.

Herstelcode resetten voor een gebruiker
Ga onder ‘Applicatie instellingen’ naar één van de volgende opties, afhankelijk van het type gebruiker waar je de herstelcode voor wilt resetten:
- Eigen gebruikers.
- Medische gebruikers.
- Werkgever gebruikers: doorklikken op het bedrijf waar de gebruiker werkzaam is.
- Werknemersportaal gebruikers: doorklikken op het bedrijf waar de werknemer werkzaam is en dan naar het tabblad 'Actieve gebruikers'. In de werknemerkaart is de herstelcode eveneens te resetten onder het kopje 'Werknemersportaal'.

Achter elke gebruiker zie je een sleutel die de de herstelcode reset functionaliteit weergeeft. Door voor de betreffende gebruiker hierop te klikken, wordt de wizard gestart.
 


De wizard bestaat uit drie stappen:
1. Procedure.
2. Controle.
3. Tijdelijke herstelcode.

 


In stap 1 wordt de procedure uitgelegd om de herstelcode voor de betreffende gebruiker te resetten. Door aan te vinken dat je de procedure hebt gelezen en akkoord bent, kun je verder naar stap 2.

Stap 2 betreft de controle en is de belangrijkste stap in de wizard. Hier dient de applicatiebeheerder te controleren of deze daadwerkelijk te maken heeft met de betreffende persoon. Dit kan gedaan worden aan de hand van controlevragen die in stap 2 worden getoond.

In stap 3 wordt de herstelcode gegenereerd en getoond aan jou als applicatiebeheerder. Deze kan aan de gebruiker worden verstrekt. Deel deze bij voorkeur mondeling. De gebruiker kan gaan naar ‘Mijn Account’ om deze in te voeren en kan hier de tweefactorauthenticatie opnieuw instellen.

 

herstelcode resetten inloggen tweefactor tweefactorauthenticatie telefoon sms
9 personen vinden dit handig. - Ik ook!

Reacties